Wednesday, May 19, 2010

B.E.R.A.T

"macamane tahfiz?dah abis dah?"
terkedu saya dengan soalan abah ni.
pantas saya menjawab"belum lagi abah,baru smpai juzu' *"
"oh.ok la tu"

beberapa minggu sebelumnya.

lincah jariku menaip mesej ucapan hari ibu untuk mak tersayang.walaupun beberapa hari terlewat.

Lantas mesej dari mak tiba.
"Waalaikummussalam tk ucapan hari ibu.Tak pe lambat sbb hari2 mak tetap ibu pd 7 org anak mak.Memang mak harap sangat kakteh jadi dr hafizah.Blaja rajin2 utk ke2.Mak stiasa doa"

tidak semudah yang disangka.tapi hakikatnya, sedikit demi sedikit jiwa ku terdidik bahawa syurga itu mahal. jika mahu sentiasa mudah, maka nafsu lah yang akan dituruti.

"Sesungguhnya besar ganjaran adalah dengan besarnya ujian. Sesungguhnya Allah jika Dia mengasihi sesuatu kaum, nescaya mereka akan diuji dengan ujian. Barangsiapa yang redha maka baginya keredhaan Allah. Barangsiapa yang tidak bersabar, nescaya Allah juga tidak akan bersabar dengan mereka." (Riwayat At-Tirmizi & Ibnu Majah)

memang saya perlu sokongan.kekuatan.motivasi.semangat.apabila keluarga di Malaysia sering bertanyakan perkembangan hafazan, jiwa tersuntik dengan nafas baru.Berat helaan,tapi sepenuh pengharapan.

Siapa yang tidak ingin menjadi hamalatul quran.Tapi untuk kaki ini terus thabat dan istiqamah, perlu mujahadah yg tggi.Nafsu ,jiwa, dan sebagainya.Jiwa perlu dididik supaya tidak terlalu cintakan kelapangan dan kerehatan.

Dari Abi Hurairah r.a. bahwa Rasulullah SAW bersabda: :"Penghafal Al Quran akan datang pada hari kiamat, kemudian Al Quran akan berkata: Wahai Tuhanku, bebaskanlah dia, kemudian orang itu dipakaikan mahkota karamah (kehormatan), Al Quran kembali meminta: Wahai Tuhanku tambahkanlah, maka orang itu diapakaikan jubah karamah. Kemudian Al Quran memohon lagi: Wahai Tuhanku ridhailah dia, maka Allah meridhainya. Dan diperintahkan kepada orang itu: bacalah dan teruslah naiki (derajat-derajat surga), dan Allah menambahkan dari setiap ayat yang dibacanya tambahan nikmat dan kebaikan" (Hadits diriwayatkan oleh Tirmizi dan ia menilainya hadits hasan (2916), Ibnu Khuzaimah, al hakim, ia meninalinya hadits sahih, serta disetujui oleh Adz Dzahabi(1/533).)

Dan jika satu hari nanti,tiada lagi orang sekeliling saya yang dianugerahkan oleh Allah untuk memberi saya semangat dan kekuatan,saya tahu.saat itu pasti sukar.Dan saya perlu bersedia untuk saat itu.

"Adakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk ke syurga,padahal belum datang kepadamu cubaan seperti yang dialami orang-orang terdahulu sebelum kamu?Mereka ditimpa kemelaratan,penderitaan,dan digoncang(dengan pelbagai cubaan) sehingga Rasul dan orang-orang beriman bersamanya berkata"Bilakah akan datang pertolongan Allah?" Ingatlah,sesungguhnya pertolongan ALLAH itu dekat"(Al-baqarah:214)

Namun,biarlah apa pun yang berlaku,semoga Allah sentiasa jadi tempat pergantungan saya. Kerana Allah memahami jiwa,perasaan dan hati ini.Jatuh,bangun,sakit,suka dan duka, semuanya dalam pengetahuan Allah.Alhamdulillah.Indah hidup sebagai hamba Allah.Kerana Allah Maha Pengasih dan Penyayang.





3 comments:

  1. bukan senang utk mnjadi hammalatul quran, tp bukan mustahil...
    memaku kalimah suci itu ke dlm hati lg sukar dr menghafalnya~~

    *mencari kekuatan dalaman sendiri yg kian pudar...Allah3x~~*
    -husna-

    ReplyDelete
  2. best of luck dik~
    berusaha mnjadi golongan yang sedikit~

    ReplyDelete