Saturday, May 21, 2011

Rasa yang hilang

Terlalu banyak perkara yang dah berlaku.Saya tidak mahu menjadi hamba Allah yang menganggap semuanya sebagai kebetulan.Pasti ada perkara yang hendak Allah tunjukkan.

Hamba kepada Tuhan yang Maha Agung, tidak sama seperti hamba kepada tuan,yang juga seorang manusia.

Saya perlu sedar bahawa saya adalah hamba kepada Allah,Tuhan yang mentadbir sekalian alam.Maka,segala kejadian,fenomena dan apa juga yang dianggap kebetulan,ia bukan kebetulan.Ia dalam kehendak atau iradah Allah S.W.T.

Tidak sama jika hamba membuat tuannya marah,tetap tiada kuasa tuan terhadap kejadian alam yang berlaku pada si hamba.Si tuan hanya mampu memarahi,memecat,menghukum si hamba secara berhadapan.

Tapi,saya hamba Allah, ketinggian dan keagungan zat Allah tidak melayakkan saya bertemu dengan Allah walaupun untuk dimurkai olehNya.Melainkan dengan rahmat kasih-sayang Allah yang memilih di antara hamba untuk bersua dengan Nya di akhirat kelak.

Maka,saya perlu lihat sekeliling,renung hari-hari yang berlalu, segala ujian,segala masalah, segala sesaat yang ditempuhi adalah ditadbir oleh Dia.

Saya tidak mahu memejam mata ,bimbang kelak, telinga akan turut tertutup. Saya tidak mahu menutup telinga,bimbang kelak lidah bakal kelu.Saya tidak mahu membiarkan lidah kelu,bimbang kelak,hati yang akan buta dari melihat semuanya dari pandangan hamba Tuhan yang Berkuasa.

Nikmat
Ujian
Gelisah
Tenang
Sakit
Sihat
Susah
Senang
Jatuh
Bangun
Ingat
Lupa
Dosa
Pahala

Semua bukan kebetulan,
Bukan wahai hamba,
Ambillah pengajaran,
Agar kelak jika ajalmu tiba,
Kau mampu tersenyum,
Mengetahui keindahan alam di sana,
Bersedia sepenuh jiwa,
Tak sabar,
Bertemu Tuhan dalam cinta!

"Maka tidak pernahkah mereka berjalan di bumi,sehingga hati mereka dapat memahami,telinga mereka dapat mendengar?Sebenarnya,bukan mata itu yang buta,tetapi yang buta ialah hati di dalam dada"Al-Hajj:46

Tersentak dari lamunan panjang.

Bismillah,

Ya Allah,kami memohon petunjuk dari Mu, bimbinglah hati-hati kami yang mencari hidayah Mu,Agar kami tidak terus lalai dari mengingatiMu,agar kami tidak mencampur adukkan perkara yang hak dan yang batil,agar kami tidak dikaburi oleh syaitan yang menghias segala dosa2 kami, agar kami segera kembali kepada Mu apabila hati telah jauh, agar redha Mu sentiasa menjadi buruan kami,agar langkah kami sentiasa dalam berkat dan kasih-sayang Mu wahai Tuhan yang Maha Mengasihani.

Amin.

".....Maka barang siapa yang mengharap pertemuan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia beramal soleh dan janganlah mempersekutukan sesuatu pun dalam beribadah kepada Tuhannya" Al-Kahfi:110

Syukur.Kurnia Nya.

2 comments: