Monday, July 11, 2011

kisah imam malik,imam shafie,dan imam waki'

Satu ketika,imam shafie datang berguru dgn imam malik.

lantas,imam malik berkata kepada imam shafie "aku melihat,Allah telah mengurniakan cahaya di dada/hati mu,maka janganlah engkau padamkannya dengan kegelapan maksiat"

Hari demi hari berlalu,

Satu hari,dalam perjalanan imam shafie utk mendatangi gurunya yang lain,imam waki3,dia telah melanggar nasihat imam malik,iaitu dia terlihat pada tumit seorang perempuan.(Mungkin dia tidak sengaja terlihat)

Imam shafie,merupakan seorang yang menghafaz quran ketika itu. Kehebatan nya dalam menghafaz al-quran sangat mengagumkan. Diceritakan,Oleh kerana kepantasan imam shafie dalam mengingati ayat2 al-quran, dia terpaksa meletakkan tangannya bagi menutupi muka surat al-quran yang sebelah lagi agar dia tidak tercampur hafazannya dengan muka surat yang sedang dia hafaz.Jika dia tidak menutupi muka surat sebelah,dia akan terhafal sekali muka surat sebelah tersebut.

Begitulah kebijaksanaan, kurniaan ALLAH pada nya. (Say masha Allah ^__^)

Sambung cerita.

Setelah dia tiba ke rumah imam waki3,dia mendapati bahwa tindakannya tadi telah memberi kesan pada hafazannya;dia telah terlupa ayat-ayat hafazannya. Dengan penuh rasa sedih dan kecewa, dia mengadu pada imam waki3.

Lalu terbitlah bait syair ini:

"aku telah mengadu kepada waki3 tentang lemahnya hafazanku, lalu waki3 berpesan agar aku menjauhi maksiat, ilmu itu cahaya Allah,dan cahaya Allah tidak masuk kepada pembuat maksiat"

*******

ini adalah cerita. mungkin banyak versi yang diceritakan,tapi bukan itu yang mahu diperdebat.


*******

Saya kagum sungguh dengan jiwa-jiwa yang bersih dan suci. Sekali jiwa2 ini tergelincir dari jalan yang lurus, Allah berikan teguran "direct" pada mereka. Allah tunjukkan kesan pada maksiat mereka.

Kita?mungkin terlalu tegar dalam bermaksiat. Terlalu banyak. Terlalu berat. Sehingga kan maksiat terasa seperti perkara biasa dan lazat. Dan tiada apa yang terjadi,tiada kesan pada kita. Mungkin kerana hati sudah keras dan hitam segelap-gelapnya. Na3udzubillah.

‎*اللهم ارحمنا بترك المعاصي أبدا ما أبقيتنا برحمتك يا أرحم الراحمين*

"Moga masih ada ruang dalam hati kita."

ye tak piqa? =)

1 comment:

  1. Iye tim.

    Moga masih ada ruang di dalam hati kita.

    Ameen ameen.

    :))

    ReplyDelete