Sunday, December 19, 2010

Mudah bagi hamba yang mahu.

takde apa.cuma rasa nak kongsi satu hadith yang mengusik jiwa kehambaan saya.

Sebuah hadith Qudsi.
Nabi bersabda,Allah berfirman:

“Aku bertindak sebagaimana sangkaan Hamba-Ku. Dan Aku akan selalu bersama hamba-Ku jika dia mengingati-Ku. Kalau dia mengingati-Ku didalam dirinya, Aku mengingatinya dalam diriku. Apabila dia mengingatiku di khalayak ramai, Aku mengingatinya di tengah khalayak yang lebih ramai lagi (para malaikat dan seluruh makhluk).

Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, Aku akan mendekatinya (lebih dekat lagi) sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, Aku mendekatinya sedepa. Apabila dia mendekati-Ku dengan berjalan, Aku mendekatinya dengan setengah berlari”

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Betapa nya sebenarnya persoalan itu kembali pada kita. Mahu dekat dengan Allah atau tidak?

No comments:

Post a Comment