Thursday, December 16, 2010

KAMU FUTUR?

FUTUR.

Sana sini saya dengar perkataan ini.

Kalau tak dengar,saya lihat suasana 'kefuturan' ini sekeliling saya.

Jika tak lihat pun,saya dapat rasakan saya dilanda 'futur' ini.

Pernah satu ketika dahulu,

"futur adalah saat ketika mana kita membuat sesuatu perkara tidak mencapai tahap maksimum yang kita mampu lakukan". hurai Ustaz Wan Yus.

Tapi futur yang saya dengar,lihat dan rasai sendiri bukan sekadar itu. Ianya di luar skop dan malahan lebih jauh dari apa yang digambarkan oleh ustaz wan yusrizal dalam satu tamrin nuqoba' yang saya saja2 ikuti(walaupun bukan naqibah) satu ketika dahulu.

Futur yang dilalui oleh sahabat2 dan saya agak 'parah'.

Sedih saya lihat sahabat2 yang murung,bermuram dan lemah semangat apabila satu demi satu peperiksaan yang kami lalui,terpaksa kami memujuk hati untuk redha dengan natijahnya. Walaupun hakikatnya,redha itu mudah sekali aplikasinya sebagai seorang muslim. Mungkin teorinya begitu,tapi praktikalnya,hanya Allah yang lebih tahu betapa hamba2Nya bermujahadah dengan diri sendiri serta syaitan yang cuba menyuntik sedikit demi sedikit persoalan2 yang membuahkan 'ketidakredhaan' pada kami.

'Mengapa dia dapat tinggi?Mengapa aku tak dapat?"
"Penat,tapi ini je dapat?"
"Sama je study ke tak.Markah teruk jugak"
"Orang lain tak study dpt mrkah lg best dari aku yang study"

Mungkin kalian yang membaca ini musykil dan tidak dapat merasai situasi yang kami sedang lalui ini.

Terasa ingin berhenti dari segalanya. 'Hanya' kerana natijah peperiksaan yang berturut2 berada pada tahap yang melelahkan, yang menghafaz quran mula terasa ingin berhenti sebentar atau lebih teruk lagi, mahu terus berhenti.

Yang dahulunya gemarkan majlis2 ilmu,kalau boleh mahu berkurung sahaja di rumah.Tidak mahu ke mana-mana.

Yang dahulunya bermanis muka berjumpa sahabat-sahabat,kini tiada lagi walau segaris senyuman di bibir mereka.Bukan tidak mahu,tapi benar2 keliru dan berkecamuk.

Sedih bukan?

"Dan jangan lah kamu merasa lemah dan jangan pula bersedih hati,sebab kamu paling tinggi darjatnya jika kamu orang beriman" 139:Ali Imran.

Cuma kerana kita manusia,hati ini sentiasa mahu mengetahui segera apakah hikmah di sebalik segalanya.Namun,akal tidak mampu menangkap dan mentafsir hikmah yang Allah beri di sebalik setiap ujian,sehinggalah kita benar2 merasai hikmah tersebut.

Nabi s.a.w juga menangis bila Ibrahim anak lelaki baginda meninggal dunia sehingga baginda s.a.w berkata:

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن ، وما نقول إلا ما يرضي ربنا

"Sesungguhnya mata telah pun menangis, dan hati ini sungguh-sungguh sedih, tetapi kami tidak akan berkata apa-apa kecuali apa yang diredhai Tuhan kami"
~yakinlah taqdir Allah itulah yg terbaik buat kita..
Wallahua3lam

1 comment:

  1. nak komen tapi x tahu nak komen ape.
    suka entry ni!

    setuju semua.
    sakit di hati lagi parah dari sakit biasa.
    semoga Allah bersama-sama kita. =)

    nak teropong masa depan tapi lense tak cukup power~sigh

    ReplyDelete