Sunday, October 23, 2011

Semangat yang lesu.

Terjerit-jerit saya, menyokong peserta-peserta larian 1500 meter,sambil berlari-lari anak, mengiringi langkah mereka agar meneruskan larian sehingga garisan penamat.

Saya berhenti,pancit.

Saya tidak mahu pancit. Mereka sudah terlalu lama berlari,mereka tiada masa berehat,mereka mengah.Sekurang-kurangnya saya perlu tunjukkan semangat agar mereka juga bersemangat.

Saya hanya mampu memberi semangat yang tidak saya ketahui berkesan atau tidak. Sekadar begitu.

Saya pancit lagi.Hilang semangat,melihat langkah mereka yang semakin longlai,tidak lagi berlari, dan ada yang sudah pun berhenti.Mungkin sedikit sebanyak salah saya yang pancit awal.

Saya berhenti.Kecewa.

********

Terlalu banyak perkara berlaku sejak langkah pertama saya di bumi Anbiya' ini.

Seolah-olah tidak percaya dengan keadaan diri sendiri sekarang.Entah apa rahsia Allah mentakdirkan segala-galanya.

********
Saya sedang melarikan diri dari apa,tidak tahu.

Jangan kelak,bila ditakdirkan ajal saya tiba,banyak penyesalan yang saya tangisi, banyak juzu' yang lama tidak dijenguk, banyak dosa yang belum terampun, banyak. Terlalu banyak.

Sudah-sudah.

Mari sedarkan diri.

Sebenarnya saya memerlukan Allah,tetapi mungkin saya tidak sedar hakikat itu.

"wahai manusia! Kamulah yang memerlukan Allah; dan Allah Dialah Yang Maha

Kaya (tidak memerlukan sesuatu),Maha Terpuji"35:15

2 comments:

  1. first skali, ade typo kot. *mengiri = mengiringi mungkin? hihi

    btw tim, rase tersindir pulak. asyik lemah semangat je, sampai tim pun lesu. sob sob sob. sori tim. banyak menyusahkan.

    mari mari, sama-sama sedarkan diri.

    :')

    ReplyDelete