Monday, November 7, 2011

Peringatan untuk yang masih hidup.

"Salah satu tanda-tanda husnul khatimah (pengakhiran yang baik) adalah apabila lama setelah kematian seseorang itu, orang masih lagi menyebut-nyebut kebaikannya"

Teringat saya,kata-kata ustaz ridha, sambil menceritakan kisah arwah sahabatnya yang menangis setiap kali solat. Tidak pernah lagi dia solat tanpa air mata membasahi wajah bersihnya. Dan dia telah kembali ke rahmatullah kerana sakit.

Allah.Mungkin kita ini hati keras,menangis kerana dunia terlalu banyak,sehingga sukar menangis kerana takutkan api neraka, kerana dosa yang bertimbun, kerana merasakan diri jauh dari fitrah, kerana rindukan Allah dan rasul-Nya.Tapi asyik menangis kerana dunia.

Akhir-akhir ini,saya sangat terkesan dengan kematian 'abu usamah' iaitu pengurus sakan kami pelajar-pelajar Malaysia selama ini. Sehingga terbawa-bawa dalam mimpi.Al-fatihah.

Dan saya memang merasakan kematian itu sudah terlalu hampir dengan saya. Begitu juga dengan roomate saya. Housemate saya. Kawan-kawan saya. Keluarga saya. Semua nya sudah dekat dengan kematian. Tetapi saya tahu bahawa persediaan saya,adalah untuk saya sendiri. Untuk saya bawa bertemu Allah kelak.

Semoga Allah beri kesempatan waktu untuk itu.

No comments:

Post a Comment