Friday, January 22, 2010

Lidah Melayu

''JJAA... kata piqa,mengajuk2 cara sheikhah menyebut huruf 'jim' sambil bibirnya di kedepankan..saya pula menyahut dengaan ''jjjaaalan''. Puas kami berlatih menyebut huruf jim sepnjang perjalanan pulang ke sakan..

Syukur pada Allah..sebab diberi peluang nak belajar di negara yang bahasa al-quran merupakan bahasa pertuturan mereka..memang terasa sangat2 best apabila dapat belajar menuturkan huruf2 hijaiyah satu demi satu dengan bertalaqqi..

saya dan sahabat2 seperjuangan,antaranya piqa,ciput,wawa,rai,farah hanisah,najwa,ainaa,husna,nur n ramai lagi kawan2 lain..kitorg sume mengambil peluang emas yang ada sementara masih bernafas ni..untuk membetulkan bacaan al-quran kami dengan seorang sheikhah..

sebahagian dari kami mengambil sanad (cara bacaan yang disandarkan kepada tabiin,sahabat2 Rasululullah,Rasulullah dan Allah yang teratas) dan sebahagian lagi dalam proses membetulkan lagi makhraj huruf dan sebagainya(moga-moga dipermudahkan dan boleh sama2 mengambil sanad)

Antara keistimewaan kita sebagai umat Nabi Muhammad adalah mengutamakan sanad dalam apa jua ilmu..jadi kami menyahut dan cuba sedaya upaya kami dalam menggunakan peluang dan keistimewaan yang ada..
"BERKATA ABDULLAH BIN MUBARAK R.A YANG MAKSUDNYA: SANAD ITU SEBAHAGIAN DARI AGAMA,TANPA SANAD SESEORANG AKAN MENDAKWA APA YANG DIA SUKA TENTANG APA YANG DIA SUKA"
kalau nak tahu,sanad ni perlu disiplin yang tinggi jugaklah..emm.. setiap minggu kami akan memperdengarkan bcaan pada sheikhah umaimah sebanyah satu maqra' (rubu').. tapi sesiapa yang da hafaz banyak boleh je lebih..tapi bacaan kami perlu betul (kerana disandarkan pada Rasulullah,jadi kena ikut cara Rasulullah baca,,)

"ABDULLAH IBN MAS'UD R.A BERKATA: DEMI ALLAH SESUNGGUHNYA AKU TELAH MENGAMBIL TERUS (BACAAN) DARI MULUT RASULULLAH S.A.W LEBIH DARI 73 SURAH"

itu sahabat nabi yang dah memang mashi dan 'alim,kita pula?kita apatah lagi yang sangat jauh zamannya dengan zaman Rasulullah dahulu,jadi perlulah sedaya upaya cuba untuk memperbetulkan bacaan Al-Quran..

tapi,lidah Melayu,,nak buat mcam mana..memang perlu mujahadah dan juhud yang lebih skit untuk membunyikan lahjah arab pada lidah kami ni..satu demi satu huruf yang kami bca perlu kami perbetulkan ..

kadang2 tu,dah betul satu hurf,mggu depan nya huruf lain pula kena tegur, dan macam2 lagi..
tapi memang seronok sangat2..alhamdulillah..kadang2 tu,kami saling membetulkan makhraj antara satu sama lain sambil tergelak2 sebab cara lidah dan bibir untuk sebut huruf2 tertentu tu memang kelakar..nampak 'besu'(loghat kelate) ..nmpak telebih bsemangat..
tapi xpe..nak belajar xboleh malu..

melihatkan cara sheikhah itu bersemangat untuk mengajar kami,kami juga rasa lebih minat dan lebih bermotivasi untuk membetulkan bacaan kami..terbelit2 juga lidah..senget2 juga bibir kami untuk mengeluarkan huruf dari makhraj yang betul..tapi itu lah pengalaman. agar tak sia2 kami belajr 5 atau 6 tahun di jordan ini.bukan sekadar mahu menjadi doktor,tapi pelbagai kemahiran dan ilmu yang ingin kami kaut.

moga2 kami dapat membaca Al-Quran dengan cara bacaan Rasulullah,sahabat,dan tabiin..moga ALLAH permudahkan kami untuk mendapat ijazah sanad ni..

No comments:

Post a Comment