Sunday, January 24, 2010

Apa lagi??

Tamat sudah exam..dengan satu kalimah tahmid..
sebagai salah satu tanda kesyukuran pada ALLAH Tuhan sekalian alam..namun,tidak cukup sekadar itu..bukankah syukur itu ditakrifkan dengan menggunakan segala anggota badan kita ini kepada tujuan yang benar2 mengapa ianya diciptakan?
apakah tujuannya?pastilah mengabdikan diri pada ALLAH..dan memakmurkan bumi ini sebagai khalifatullah..jika semasa exam dulu kita malas dan mencari2 alasan untuk menangguhkan ibadah2 sunat dan ibadah khusus,sekarang?nah..inilah masanya..exam dah pun tamat..
Allah S.W.T berfirman dalam surah Al-Asr ayat 1-3 yang bermaksud : "Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Mereka berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran."
tiada lagi alasan.seharusnya jika semasa exam kita terasa lebih dekat dengan ALLAH kerana kita meletakkan pergantungan yang sangat tinggi kepada Nya agar dipermudahkan segala urusan menjawab soalan dan moga ulangkaji dan ilmu kita diberkati oleh ALLAH,sekarang apatah lagi..masa lapang yang ada?manfaatkan sehabis mungkin.

MENGAPA?kerana imtihan akhirat dan fatrahnya itu takkan pernah tamat hinggalah kita ditentukan nasib sama ada di jannah atau pun an-nar(naud'zubillah)..
persiapan menuju akhirat itu takkan pernah berakhir.sehingga hembusan nafas terakhir, ketika itu tiada lagi teman dan bekalan selain amal ibadah dan maksiat kita di dunia..mahu atau tidak maksiat atau dosa kita itu akan dibalas..

Dari Umar r.a.: Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi, dan apabila engkau berada di waktu pagi, janganlah engkau menunggu petang. Dan gunakanlah dari sihat engkau bagi masa sakit engkau dan dari hidup engkau dari masa mati engkau.

Dari Ali r.a.: Sesungguhnya dunia ini telah berangkat membelakangi, dan sesungguhnya akhirat itu berangkat mandatangi dan bagi kedua-duanya ada putera-puteranya. Maka jadilah kamu dari putera-putera akhirat dan janganlah kamu jadi dari putera-putera dunia. Kerana sesungguhnya hari ini hari amal dan tiada perhitungan, sedang esoknya hari perhitungan dan tiada amal.

suka duka exam dunia memang seharusnya tidak terbawa2 sehingga mengganggu persiapan imtihan akhirat kita..jika 100% markah yg kita tuju untuk imtihan dunia, untuk akhirat pula? lebih bahkan berjuta kali ganda dari itu..yang kita tuju itu satu kehidupan dan nikmat ALLAH yang tidak pernah tergambar dalam minda kita.. yang MAHA HEBAT..

manusia itu fitrahnya mahukan balasan..sebenarnya yang perlu kita gapai adalah keredhaan ALLAH dan segala-galanya adalah untuk ALLAH namun Allah Maha Mengetahui dan Maha Pemurah, menyediakan syurganya bagi hamba-hamba yang berjaya memperoleh keredhaanNya.. syurga itu sebagai motivasi buat kita..

p/s: ahli2 tahfiz az-zikr:mari menghafaz dan mengulang!masa cuti adalah masa kerja untuk kita.. ye tak?

p/s:sahabat2 seperjuangan talaqqi sekalian,jangan lupa menghafaz juga!
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati." (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

No comments:

Post a Comment