Tuesday, September 7, 2010

lajunya 2 rakaat kakteh?

Satu malam sy dengar dan betulkan yan ngaji.
Lepas habis baca,saya diam.Sedikit puas hati mendengar bacaan yan,tak berapa lancar tapi makhraj dan tajwid nya overall ok.Tapi sgt2 banyak lagi perlu diperbaiki.(sy pun berjuta jugak nak kena betulkan)
Walaupun sedikit pelik bacaan dia,tapi saya diamkan aje.Saya betulkan makhraj Zho dan sikit2 huruf yang memang kebiasaannya orang malaysia salah.Lepas yan baca satu page,saya pulak cakap kat yan 'yan,tlg betulkan kakteh bace pulak'.saya pun bce satu page.
Lepas tu dah lama sikit,yan kata.
"kakteh,kenapa kakteh baca laju komain(bukan main)?"
sy:"laju?ye ke?"sy sengih je
yan:"kakteh punya 2 rakaat laju betul!kalu cikgu yan dah marah da laju sangat mcm tu"
saya pun fikir,bila masa pulak saya solat laju2 ni?(wallahua3lam la kalu mmg laju)
sy:"ye ek?laju?2 rakaat?"
yan:kakteh bce laju."
sy:lorr...harakat la,bukan rakaat.....(sambil gelak2)
yan:bile masa pulak yan kata rakaat?yan kata harakat laa"(sheikh yan ala2 malu,nak cover)
saya diam je lah.mengiyakan kononnye.
Memang dari awal lg saya dgr,yan punya 2 harakat tu panjang sesgt.Tu la yg sy pelik dri awal.apesal yan bce panjang semacam,lebih dri enam harakat dah.
yan kata,cikgu dia buat tangan gerak2 wktu bce 2 harakat(smbil tunjuk sume jari dia tutup satu demi satu)
sy:"2 jari jelah yan"
yan:"cikgu yan buat cmni,(sume jari dia guna utk kire 2 harakat.)
patut lah lame.pelik.agaknya yan terlupe ke tersalah tengok cikgu dia buat.

No comments:

Post a Comment