Monday, March 28, 2011

"Tanggunglah sampai mati!"

"Korang yang nak hafal quran, tanggunglah sampai mati."
Terkedu. Memang betul apa yang terkeluar dari mulut seorang sahabat saya yang telah tamat hafazan 30 juzu'nya.

"Orang selalu bagi alasan, bila balik Malaysia susah nak menghafal lah ape lah,takde masa nak mengulang lah, tapi cuba korang fikir semula, nanti bila kita dah grad, kita pergi mana? Balik malaysia kan? takkan kita nak bagi alasan yang sama sampai bila2?sedangkan malaysia tu lah tempat kita akan pulang nanti?"
Tepat sekali kata-kata sahabat saya ini. 100% terkena batang hidung kami.

"Siapa yang tak mahu datang kelas tasmi' ke apa ke, biarkan jelah. Malas nak kejar."
Lancar sahaja sahabat saya bertutur, memberi "tamparan" pada kami.

Siapa yang mahu menghafaz al-quran pada awalnya? saya? kalian? atau guru tasmi3?
Siapa yang boleh paksa kita menghafaz al-quran?
Siapa yang paksa anda supaya mahu menghafaz al-quran?

Mustahil anda boleh memaksa saya menghafaz jika saya tak mahu.
Mustahil anda yang memaksa saya supaya mahu menghafaz al-quran.
Mustahil anda boleh membantu "melekatkan" satu page quran dalam ingatan saya tanpa kerelaan dan kemahuan saya.

Saya bukan apa, cuma berfikir.

Satu masa nanti,
"Jika saya malas,saya rugi.
Saya tidak menghafaz sehari,saya terlepas satu muka surat.
Saya tidak mengulang,saya lupa.
Saya ponteng kelas tasmi3, saya yang hilang semangat.
Saya nyorok2 tanak tasmi3, saya rugi berapa mukasurat untuk satu minggu.
Saya tak datang majlis ilmu yang bermanfaat sebab nak balik rumah berehat, saya menolak rahmat dan ketenangan dari Allah.
Saya datang kelas tasmi3 tanpa modal, saya down.
Saya buat benda2 tak elok, hati saya semakin jauh dari Allah, saya SUSAH menghafaz quran."

Jika saya sering mengharapkan bantuan dari orang lain,dari guru tasmi3,dari rakan se"gen", dari kawan se "sheikhah" , se"fikrah" se"kuliah" se"rumah" se apa2 sahaja, pasti perkara itu ada limitnya. Ingatkan diri sendiri bahawa tiada siapa boleh membantu jika kita yang tak mahu.

Satu masa nanti,jika saya terlalai dari mengingati Allah,mungkin perkara ini yang akan terjadi.

"Satu page yang dulunya 15 minit, jadi sejam. Itu pun tak lekat.
Satu page yang dulunya mengulang untuk tasmi3 sangat mudah, jadi mcm memantul2 dari otak. Dulu mengulang main2 pun boleh ingat, sekarang mengulang stress2 pun tak boleh lekat.
Dulu balik dari kelas tasmi3 dengan senyuman puas hati, sekarang jauh hati dengan diri sendiri. Paling parah,apabila niat menghafaz al-quran itu lari dari hati,mengasingkan diri."

Yang sebenarnya, ketika itu, saya,kalian atau sesiapa sahaja,
Mungkin jauh dari pemilik hati.
Mungkin jauh dari cinta Ilahi.
Mungkin jauh dari Yang Maha Suci.
Mungkin semua berlaku tanpa disedari.
Akibat dunia merajai hati.

Allah.Allah.Allah.
"Tunjukkan kami jalan yang lurus." Al-Fatihah:6

".....Ya Tuhan kami,Berikanlah kami rahmat dari sisiMu dan sempurnakanlah petunjuk yang lurus bagi kami dalam urusan kami" Al-Kahf: 10

"Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau palingkan hati Kami setelah Engkau berikan hidayah kepada kami dan kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu.sesungguhnya Engkau Maha Pemberi." Ali-Imran:8

- Mari doakan supaya Allah kurniakan guru-guru kita kesihatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat terutamanya-

Sheikhah Umaimah.
Sheikhah Ummu Mar3ie.
Miss Nabilah Mohd Yaakob.

=) Amin.

4 comments:

  1. Akak ni yg jd panel forum masa pintaz ek?

    ReplyDelete
  2. anon: akak ahli azzikr biasa2 je.
    kenapa dik? =)

    ReplyDelete
  3. ok, adik atas ni sgt comel

    akk xnk pon panelkan adik kt umah nii
    sob2

    ReplyDelete