Saturday, April 21, 2012

Sekali-sekala kita perlu berhenti dari teknikal

Kadangkala saya rasa technicalities 'menkontangkan' dan 'menggersangkan' jiwa. Pasti ada yang masih kabur dengan kenyataan sebegini.

Apa yang saya maksudkan adalah apabila kita terlalu menilai sesuatu perkara yang berlaku adalah disebabkan perkara-perkara teknikal.

Saya berikan contoh.

Seorang mukmin yang sudah biasa bangun malam, tiba-tiba pada satu hari dia terlepas dari amalan itu, malahan terlewat Subuhnya dan gagal berjemaah di masjid.

Sudah pasti dia kecewa dengan harinya ketika itu, dan mula bermuhasabah mengapa berlaku hari yang sebegitu, sedangkan hari-harinya sebelum itu sangat smooth dalam ibadah nya pada Allah.

Maka dia berfikir-fikir, dan ada beberapa perkara yang dia rasakan mungkin adalah penyebab mengapa dia terlewat bangun pada hari itu. Pada hari sebelumnya, dia tidur lewat. Pada hari sebelumnya juga, dia letih bekerja sehingga ke lewat petang. Pada hari sebelumnya, dia terlupa mengunci 'alarm'.

"Settle.." fikirnya.

****

Contoh lain, seorang penghafaz Al-Quran yang sedang mengulang atau menghafaz ayat baru. Sehari itu, dia merasakan sangat sukar untuk menghafaz. Sedangkan dia itu sudah biasa menghafaz banyak juzu dari Al-Quran, tetapi entah mengapa muka surat itu begitu sukar.

Dia pun bertanyakan sahabat-sahabatnya, lalu ramai yang memberi nasihat bahawa dia tidak fokuskan minda nya saat dia menghafaz Al-Quran, dia menghafaz selepas Asar, dia menghafaz dalam suasana yang bising. Kerana itu dia sukar menghafaz page yang satu itu.

"Settle.." fikirnya.

****

Contoh seterusnya, seorang pengurus program atau aktiviti kebajikan. Dia ini sangat terkenal dan pandai dalam menguruskan program. Tiba-tiba dalam satu daripada program-programnya, hanya sedikit peserta yang mendaftar. Tidak seperti yang dijangkakan.

Maka dalam mensyuarat muhasabah, mereka menyenaraikan beberapa cadangan penambahbaikan seperti iklan yang terlewat, tarikh yang tidak sesuai, dan juga tajuk yang kurang menarik

"Settle.." fikir mereka.

****

Tidak. Tidak settle. Perkara-perkara yang dimuhasabahkan terlalu teknikal sebegini lama kelamaan akan mengeringkan jiwa kita. Sedangkan jiwa mukmin itu selayaknya perlu sentiasa basah dalam ingatan, pergantungan dan harapan kepada Allah S.W.T.

Jiwa dan muhasabah mukmin itu sentiasa luas di awalnya, dan akhirnya menemui titik pengakhiran yang sama, iaitu hubungan dengan Allah S.W.T.

Saya tidak langsung menafikan segala segala teknikal ini adalah sangat-sangat penting, kerana dunia ini berjalan mengikut sunnatullah. Bagaimana orang-orang bukan Islam yang kerjanya bagus siang dan malam mampu menguasai ekonomi negara, sedangkan mereka tidak pernah pun bermuhasabah bab-bab keimanan? Bagaimana doktor bukan Muslim yang ramah dan beradab disukai oleh pesakit berbanding Doktor Muslim yang garang dan tidak senyum, sedangkan Doktor bukan Muslim itu tidak pernah berdoa pada Allah?

Semua jawapan-jawapan ini ada pada konsep teknikal ini. Tetapi di akhirnya kita langsung tidak dapat nafikan bahawa, seluruh dunia dan seisinya ini dikawal dan diatur oleh Allah S.W.T. Allah lah yang memberikan rezeki, Allah lah yang memberi kemudahan, Allah lah yang mengawal hati-hati insan.

Di sebalik sunnatullah yang kita sering ucapkan itu, tanpa kita sedari kebergantungan kita sudah sedikit terancam, dan semakin longgar. Keyakinan kita kepada Allah sudah semakin pudar. Di sebalik sunnatullah yang kita pelajari itu, kita gagal menerapkan dalam jiwa kita bahawa ada kuasa agung yang mengawal sunnatullah itu. Ada Allah S.W.T yang mampu merubah sunnatullah itu mengikut kehendak dan iradahnya. Kita lupa sunnah itu Allah yang menetapkan. Ia adalah sunnatullah, iaitu aturan ALLAH. Apabila Dia yang mengatur, Dia juga yang mampu merubah apa jua dari aturannya itu.

Maka, dalam segala kejadian dan kisah-kisah yang berlaku dalam kehidupan kita, kita sedar bahawa ia adalah kehendak Allah. Segala kesusahan kita, tidak kita noktahkan permuhasabahannya di titik teknikal yang membuat jiwa kita kering itu. Kita memanjangkan muhasabah peristiwa-peristiwa ini sehinggalah kita bertemu titik iman dan hubungan dengan Tuhan yang mengaturkan kisah itu, yang mentakdirkan kita selaku watak dalam cerita hidup kita itu. Hanya kerana kita berharap agar Allah S.W.T sentiasa membasahkan jiwa kita dengan keimanan dan pengharapan pada Nya.

Jika orang bukan Islam membuat muhasabah mereka dalam kerangka teknikal, maka kita meluaskan dimensi itu ke kerangka rohani dan kejiwaan, dan keimanan.

****

Satu hari Imam Syafi'i mengadukan dia sukar dalam hafalannya kepada Imam Malik. Lantas Imam Malik menjawab "Ilmu itu cahaya Allah, dan cahaya Allah tidak dihidayahkan kepada pembuat maksiat" aw kama qaal.

****

Beginilah muhasabah yang membasahkan jiwa kehambaan. Mukmin yang sentiasa membuat refleksi akan dosa-dosanya dan hubungan nya dengan Allah, yang mungkin menjadi sebab mengapa urusan hariannya sukar, atau kehidupannya serabut. Inilah yang saya maksudkan. Kita berdoa agar Allah sentiasa membawa kita dekat pada Nya. Amin.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment